Viikonloppu on käsillä ja samalla myös loman viimeiset kaksi päivää. Meni kyllä lomaviikko tosi äkkiä. Yhdessä hujauksessa melkein! Paljon kerkesi tekemäänkin kyllä, joten hyvillä mielin ylihuomenna sit paluu takaisin sorvin ääreen. :)

Käytiin tosiaan pyörähtämässä Keiteleen rauhassa tässä noin vuorokauden verran. Ajeltiin torstaina sinne alkuillasta ja eilen kotiuduttiin takas Jyväskylään. Käytiin ajomatkalla kaupassa tekemässä vähän evästarvehankintoja. Illalle oli suunnitelmissa tehdä valmennusryhmässä monen kehumia bataattiburgereita. Ei muutako kaks kiloa (ehkä vähän ylimitoitetusti.. :D) bataattia mukaan ja vanhempien pakastimesta oman tilan naudan jauhelihaa pihveiksi ja kasviksia ja sipulia kaveriksi. Kyllä maistui! Idea noissa bataattiburgereissa on siis se, et bataatista leikataan eka sopivan kokoiset kiekot kanneksi ja pohjaksi burgerille, punnitaan ne ja mahdollinen loppu bataatti leikataan vaikka ranskalaisiksi kylkeen. Levitetään bataatit uunipellille ja sivellään niihin vähän öljyä ja ripsutellaan reilusti mausteita. Pihvit muotoilin omalle tyylilleni perinteisesti punnitsemalla jauhelihasta sadan gramman kökkösiä ja maustamalla ne. Sitten sekoitin jauhelihan ja muotoilin pihveiksi. Pihvit paistoin puolikypsiksi, sipulia kuullotin pannulla ja annokseen kuuluvan valkuaisen paistoin burgerin väliin. Koko komeuden väliin sit oman maun (ja dieetin) mukaan kasviksia. Meillä ne oli tällä kertaa varsin perinteisesti jääsalaattia ja tomaattia.

Vaan olihan siinä porukoilla päivittelemistä meijän dieettisapuskoissa. :D Tosin kyllä saatiin positiivista palautettakin kehittymisestä. Kuulemma kasvot näyttää molemmilla kapeammille ja muutoinkin olemus sutjakammalta. Kiva kuulla! :)

Keiteleellä käydessä huomaa aina, et siellä on jotenkin ihanan rauhallinen ja unelias tunnelma. Siellä nukkuukin poikkeuksellisen hyvin. Torstaina silmät alko luppasemmaan jo ennen kymmentä, joten vedettiinpä siinä sit palauttavat 22-09:30 yöunet. :D

Kissat oli kasvanu taas vaikka kuinka! Ja niistä oli tullu kunnon kissoja. Ennen ne oli semmosia sylissä kiehnääjiä ja nyt ei ollu enää toivoakaan siitä, et kumpikaan ois likelle kammennut. Mut onhan ne nyt ihan ylisöpöjöjä. <3

Ja Opelixia kävin paijjaamassa myös.

Eilen ois ollu mahdollisuus myös lähtee mukaan talviverkoille. Isä lähti moottorikelkalla järvelle samaan aikaan, kun myö aloitettiin aamupalaa. Mun oli tarkoitus tulla perästä, mut heräsin asiaan niin myöhään, et olivat jo viimeistä verkkoa jään alle vetämässä, kun olin järvelle päin ajelemassa. Olivat pari kuhaa nostaneet ja hauen saaneet naapuriverkkoilijan tuputtamana. Isä oli ne antanut kuitenkin kalakaveri Jukka-sedälle. Isän kotiuduttua tuli puheeksi, et meidän dieetti sallii vaaleat kalat ja siispä puhelua lähtikin heti Jukalle, josko kalaa ois liienny meille mukaan. Ja kylläpä vain! Jukka lupasi vetää kalaa fileeksi ja pakata meille mukaan napattavaksi.

Syötiin ennen lähtöä vielä eilisiä bataattiburgerijämiä ja lähdettiin sit ajelemaan Jyväskylää kohti. Soitin matkalta Jukalle ja sovin meille kalanhakureissun. Jukka oli fileoinut meille sekä haukea että kuhaa. Superia! Maistoin jo paistetun kuhan kielelläni, kun kalat takakonttiin pakkasin. :)

Ja huikeetahan siitä tulikin. Paistettua kuhaa, salaattia ja lankkuperunoita. Dieettiin kuuluvaa korvauslistaa käytettiin tällä aterialla, kun aterian raejuusto korvattiin 3%:lla fetalla ja mä korvasin lisäksi 50 grammaa salaattia suolakurkuilla. Jerna vinkkas menneellä viikolla prismassa käydessä suolakurkuista, joissa ei oo ollenkaan sokeria. Mikä suolakurkkujustiinan taivas! Kylläpä ne maistuikin hyvälle! :) Ai että. Onnea pienistä asioista.

Aamulla huijasin taas vähän punnitusrytmiä ja äkkiä vaan vilasin lomaviikon tilanteen. :D 800g ollaan taas tehty miinusmerkkistä työtä. Jee! Tosin voihan tuloksessa näkyä parin päivän kreatiinittomuus ja hieronnan aiheuttama aineenvaihdunnan vilkastuminen. Mut oli miten oli, niin hyvä mieli tuli tästä taas. :)

Tänään lauantaina suunnitelmissa oli käydä laavuilemassa kavereiden kanssa. Ajateltiin tehdä laavulle mukaan nyyttejä, joihin pakataan kolmosaterian ruoka-aineita. Teemu meinas tehdä täytettyjä paprikoita, joissa ois sipulia, jauhelihaa, valkosipulia ja fetaa. Mä meinasin sipultaa omaan nyyttiini kaikkea edellämainittua ja laittaa lisäksi vielä yhden chilin ja ehkä vähän suolakurkkua. ;) Iltasella ajateltiin eka mennä kahtomaan stand-uppia Katseeseen, mut lippuja oli enää niin niukasti jäljellä ja päivän aikataulut näyttää yllättäen taas venyvän, joten se saattaa vaihtua leffailtaan tai johonkin muuhun toimintaan.

Ja ps. Kevennyksenä pitää vielä kertoa tämän aamun kahvikokeilustani. Oon siis aiemmin juonut kahvia vaihtelevasti. Töissä on sosiaalisesti kulunut kolmisen kuppia päivässä, mut kotosalla viikonloppuisin yleensä vain aamukahvi tai ei sitäkään. Nyt dieetillä oon juonu muutamaan otteeseen kahvia mustana, koska oon halunnu tehdä kaiken taas pilkulleen oikein. Nooo, eihän se nyt kauheen herkkua ole ollut ja tässä menikin alkuviikosta neljä päivää kahvitta ihan kivuttomasti. Ihan helposti vois kahvista luopua kokonaan, mut vielä se on mukana roikkunut. Noniinsiisanyway. Tänään päätin tiputtaa itselleni ison kupillisen "Päkän erikoista".

Laitoin porojen sekaan rahtusen kanelia, kardemummaa ja jonkin hetkellisen mielenhäiriön aiheuttamana myös cayennepippuria.. Kaks ensiksimainuttua tekee kahviin oikeasti hyvän aromin, mut toi cayenne oli VIRHE. Ihan kamalaa rapaa. :-/ Mut sitkeänä sissinä pakkohan se oli alas kiskoa. Ja melkein tunsin, kuinka cayennen termogeeniset vaikutukset laitto rasvan sulamaan. xD Näillä sekoiluilla fiksumpaa lauantaita teille muille! :D