Kylläpäs siitä on tovi jos toinenkin kerinnyt aikaa vierähtää, kun edellisen kerran oon tänne kuulumisiani päivitellyt. Silloin taidettiin elää aika lailla keskikesää ja nyt mennä porskutellaan jo syksyn puolella. Tai syksyn sikäli, että elo täällä on asettunut jo perin juurin tavallisiin syksyisiin uomiinsa. Niin säiden kuin muunkin elon osalta. Loma loppui elokuun alussa ja arkea rytmittää nyt lomailun ilon sijaan taas viikottainen aherrus töissä, salilla ja ruokavalion ylläpitäminen kesän lepsuilun jälkeen. Myös etäsuhteilun ajoittainen harmaus muistuttaa taas olemassaolostaan ja saa jälleen kerran pään raksuttamaan mahdollisia muita järjestelyitä elon muuttamiseen. Vaan eipähän tässä mitään muutosta minkään suhteen ole heti nurkan takana näkyvissä. Näillä mennään toistaiseksi ja uskotaan siihen, että asiat järjestyy parhain päin tulevaisuudessa ja saadaan vielä se yhteinen arki jonnekin rakentumaan.

Ajattelin ripsotella tähän tarinaani nyt kohtalaisesti kuvia menneeltä kesältä ja sen moninaisilta kinkereiltä ja reissuilta. Juhannuksen jälkeen kronologisesti edeten seuraavana reissuna mulla taisikin olla matka suomen entiseen pääkaupunkiin, elikkäs Turkkusseen. Ystäväni Mirkka muutti Turkuun vuodenvaihteessa ja jo siitä saakka meininkinä oli pistäytyä kylään jonakin sopivana hetkenä. Noh, kevät oli valmennuksen kanssa kohtalaisen kiireistä ja kuormittavaa, joten päätettiin yhdessä tuumin säästää näkeminen keskikesän kauneimmille (tämä oli optimistien oletus vielä reissun suunnitteluvaiheessa) päiville. Siispä nappasin jo hyvissä ajoin itselleni onnibussiin liput ruhtinaallisella neljällä eurolla ja istahdin matkalle kohti Turkua. Säät suosi ja jälleennäkeminen oli huisin kiva! Fiilisteltiin kaikkea vanhaa ja nautittiin hyvästä säästä, ruoasta ja juomasta kauniissa kesäillassa.

Hauskaa oli. :D Mirkka oli käyny jo muutamaan kertaan testaamassa jokirannan lähellä olevaa Niska-nimistä ravintolaa ja sen pitsoja, joten päädyttiin hänen suosituksestaan siis sinne.

Muistikuvani pitsan sisällöstä ovat näin puolitoista kuukautta h-hetkeä myöhemmin hitusen hatarat, mutta näin kuvan tukemana muistelen pitsassani olleen kanaa, pekonia, punasipulia ja rucolaa. Ainakin. Ja kyytipoikana huurteisen kylmää Happy Joe-sidukkaa. :) Kierreltiin jokilaivoilla, tarinoitiin paikallisten kanssa ja vietettiin hauskaa aikaa, kuten joskus silloin ennen, kun vielä samaa cityä asutettiin.

Huisin, mutta hiukan rankan Turun turneen jälkeen palasin kotia kohden puoleen väliin saakka ja hyppäsin pois bussista Tampereella. Ja jotta elo ei olisi käynyt liian yksitoikkoiseksi, jatkettiin siitä suoraan matkaa ystävämme kesämökille saunomaan ja syömään hyvin. Elvyttävää touhuahan se oli.

Mieli lepäsi kauniissa kesäillassa.

Seuraava viikko meillä kuluikin Teemun kanssa ihan normaalisti pääasiassa kotosalla. Salilla taidettiin reeniä käydä vääntämässä, mutta muutoin mielessä siinteli jo tulevan viikonlopun lähtö Wieniin yhdessä Teemun vanhempien ja pikkusiskon kanssa. Sanja oli varannut meille jo keväällä lento+hotellipaketin kolmeksi yöksi Wieniin. Teemun porukat tuli hakemaan meitä lauantaina päivällä ja lento Wieniin lähti iltapäivällä. Perillä kohteessa oltiin siis jo kivaan aikaan illasta.

Hotellin lähellä oli huisi väriä vaihtava suihkulähde jossa hempeiltiin. ;)

Alkuun suunnistaminen miljoonakaupungissa vaati hieman karttaa ja google mapsia..

Käytiin Sissin linnassa äimistelemässä kaikkea kullattua ja kaiverrettua. Kierrettiin palatsissa 40:n huoneen kierros ja jättimäiseen puutarhaan päästyä alkoi minuakin jo vähän uuvuttaa. Helle oli todella painostava ja lämpötila kipusi reilusti yli kolmenkymmenen. Nurmikolla käveleminen oli kyltin mukaan kielletty, mutta eivätpä olleet älynneet kieltää makoilua. :D

Mutta ei väsyttänyt niin paljoa, etteikö sisäinen lapseni olisi innostunut leikkipuiston ja keinulaudan löydettyään. :D Ja Hellusta sain vielä itselleni sopivan keunukaverin.

Iltapäivällä taivas sitten tummeni ja antoi sekä rakeita että vettä matkalaisten iloksi ja riemuksi oikein kunnolla. Oltiin pahimman kuuron aikana onneksi metrolla tulossa takaisin kaupunkiin, joten säätilan äkillinen muutos ei onneksi kovin pahasti häirinnyt. Vähän aikaa asemalla päivystettiin suurimpien rakeiden ropsahdellessa katuun ja jatkettiin sitten siitä reippaasti etsimään Euroopan pisintä ostoskatua ja ruokapaikkaa.

Kaikkineen Wien oli todella positiivinen kokemus! Siisti, kaunis ja monipuolinen. Reilussa kolmessa päivässä kerkesimme kiertää keskeiset nähtävyydet ja syödä mahat täyteen schnitzeliä ja sachertorttua. Sää oli koko reissun ajan aurinkoinen ja helteinen. Hintataso suomeen verrattuna oli edullinen. Kahdellakympillä sai hyvästä ravintolasta pääruoan, juoman ja jälkiruoan. Pääasiassa söin aika tavalla varmoja ruokia, mutta kokeilunhaluisena päätin kerran kuitenkin ottaa ja räväyttää jotakin vähän paikallisempaa. Ja se näytti sitten eteen kannettuna tältä:

Eh. Ei ihan mun esteettistä silmää miellyttävää kamaa. :D Annos piti sisällään siis ylikypsää possua lihaliemessä, olutmarinoitua kaalia ja tuon ihme leivänmurupalleron, jonka nimeä nyt en taaskaan muista. Se on kuitenkin näille vähän sama asia kuin karjalanpiirakat meille. Perinteistä ja ilmeisen suosittua. Mun osalta urakoin annoksesta onnistuneesti maukkaan lihan ja liki kaiken kaalin. Tuosta möykkypallerosta riitti pari haarukallista. Ei se pahaa ollut, mutta rakenne ja niukka maku ei oikein olleet mun juttuja. Vaan tulipahan testattua.

Niin tuli muuten testattua myös Black Mamba! Ja vieläpä kahteen kertaan. Eli suuren Prater-nimisen huvipuiston veret seisauttava kieputin. Ihan sairas laite. Siinä jää kyllä ihan kaikki suomen huvipuistojen väkkyrät kakkoseksi. Teemu urhoollisesti (tietämättömänä) lähti ekaan kyytiin, mutta toisen tyytyi jostakin kumman syystä kuvaamaan. :D Ja hienosti kuvasikin. Linkki Youtubesta löytyvään videoon alla:

Wien jätettiin taaksemme tiistaina myöhään illalla. Lento pääsi lähtemään reilusti aikataulusta jäljessä kaupungin ylle mylläämään jääneen ukkosen takia. Kotona suomessa oltiin yhdentoista maissa ja takaisin Tampereella vasta seuraavan vuorokauden puolella.

Ei paljoo pöly ehtinyt edellisen reissun jäljiltä laskeutua, kun jo jatkettiin matkaa Jyväskylään. Kotia olikin jo ikävä, kun en siellä pitkään aikaan ollut käynyt muuta kuin vain kääntymässä. Taidettiin siinä viikon aikana käydä tekemässä jokunen reissupöhötyksen sulatustreeni ja viikonloppuna käytiin edustamassa kavereiden 99-vuotiskekkereissä naamiaisten merkeissä.

Teemu panosti ja osti ihan kunnon naamiaisasun. Mä säästin ja menin vanhalla halloween-puvulla tuunattuna uudella peruukilla. :) Huisit kekkerit oli.

Oltiin pitkin kesää jo haaveiltu, että oltais lähdetty tekemään kunnon vaellusreissu Lappiin. Arvottiin asiaa ja laskeskeltiin kustannuksia ja tultiin siihen tulokseen, että lähdetään suunnitelma toteuttamaan. Kohteeksi valikoitui mun jo viime kesänä huikeaksi toteama Käsivarren erämaa. Otettiin reissulle kuitenkin hiukan uudet reitit ja aloitettiin reissu Norjan puolelta. Viikon verran saatiin viettää aivan uskomattomissa keleissä ja maisemissa.

Laitan tähän postaukseen vain tän yhden kuvan reissusta. Mietin jo siellä ollessani, että tämä on sellainen matka, josta haluan tehdä ihan oman postauksen blogiin. Luin nimittäin ennen matkaan lähtöä paljon samoissa maisemissa olleiden reissareiden blogeja ja kirjoituksia ja sain niistä valtavan paljon ideoita ja vinkkejä reitin suunnitteluun ja muihin huomioonotettaviin asioihin. Siispä ajattelin kerrankin osaltani olla fiksu ja taltioida oman reissumme näin jälkikäteen kuvin ja sanoin tänne blogiin, jos siitä vaikka joskus olisi hyötyä jollekin samoille seudulle suuntaavalle. Ja vaikka ei olisikaan, niin kirjoitan reissusta hyvin mielelläni hiukan seikkaperäisemminkin. Sen verran huikean viikon saimme näissä mahtavissa maisemissa yhdessä viettää.

Lapista palattuamme kesä olikin jo aika lailla ehtoopuolella. Mulla oli lomaa jäljellä noin viikko ja sen vietimme sekä Tampereella että Jyväskylässä. Viimeisenä lomapäivänä käytiin testaamassa keväällä uudistunut Foodi Kauppalaispihalla.

Burgeri oli jättimäinen ja tämän mätöksen syötyäni olin superkiitollinen siitä, että sain kävellä kotia Teemun jäädessä hierontaan Penan "hellään" käsittelyyn. Tähän suoritukseen olikin hyvä sinetöidä mässäilykausi ja alkaa pikku hiljaa palauttelemaan mieliin ruokavaliota ja perusarkea. Kesä oli ihan mahtava ja todella voimaannuttava. Työasiat ei pälkähtäneet pieneen mieleenkään ja töihin oli mukava palata rentoutuneena ja kesään tyytyväisenä. Tosin näin reilut pari viikkoa täyttä häkää painaneena olo on vähän sellainen, kuin kesälomaa ei olisi ollutkaan. :D Arki astui kyllä eloon hetimiten, kun lapsukaiset palasivat kouluun. Töiden alkamisen myötä olen myös palannut noudattamaan pääsääntöisesti ruokavaliota. Menen ohjeiden mukaan ehkä noin 80% ajasta ja treenit teen täysin ohjeistuksen mukaan. Seuraava valmennusjakso alkaa taas syyskuun alussa ja se 10 viikkoa tulee vedettyä vanhan kaavan mukaan ihan pilkulleen ohjeiden mukaan.

Mutta koska vielä ei ihan ole sen aika, sain nauttia vanhempien kanssa yhteisestä retkestä (ja retkimakkaroista) Pyhä-Häkin kansallispuistoon viime sunnuntaina. Oli mahtava päivä viettää siellä yhdessä hyvässä säässä, seurassa ja hyviä eväitä natustellen.

Maasto Pyhä-Häkin kansallispuistossa on helppokulkuista ja kohtalaisen tasaista.

Minä ja äiti <3

Mulla ois ollu tähän laittaa vielä kuva isästä ja isosta vanhasta kelosta, mutta kuva mokoma ei suostunut kääntymään oikeinpäin, vaikka laitoin siihen kaiken tietoteknisen osaamiseni. Ärsyttävää. Vaan ehkä laitan sen silti tähän. Koska se on hyvä kuva ja koska eihän tässä elämässä muutoinkaan kaikki aina mene ihan jiiriin.

Vietettiin viime viikonloppu siis eri osoitteissa Teemun kanssa, kun hää meni peliporukkansa kanssa grillailemaan ja mä jäin kotio Jyväskylään. Kävin treenaamassa molempina päivinä ja Pyhä-Häkissä tosiaan sunnuntaina.

Näitä kirjoitellessa ajatus karkaa vähitellen pian alkavaan valmennusjaksoon ja sen tuomiin haasteisiin. Lähden All Out kolmoselle siis build-ruokavalion mukaan, eli tarkoitus on dieettiä suuremmilla ruokamäärillä antaa keholle mahdollisuus rakentaa lihasmassaa ja ylläpitää hyvät treenitehot. Odotan tulevaa spartalaista aikaa kyllä kovasti ja kaikkein hienointa tässä on se, että saan jakaa tämän matkan oman kumppanini Teemun kanssa. <3 Ei läheskään jokaisella ole tätä tukea elämäntavalleen ja valinnoilleen. Olen hyvin onnekkaassa asemassa, että tehdään tätä yhdessä Teemun kanssa samalla intensiteetillä ja jaetaan samalainen arki, vaikkakin aika kaukana toisistamme.

Tähän loppuun laitan vielä nappaamani kuvanrinnastuksen tämän vuoden helmikuu-elokuu väliltä, jossa näkyy hiukan muuttunutta ulkokuortani. Nousee ne olkapäät sieltä, kun jaksaa vain tehdä töitä. :) Ja minähän jaksan. Eipä muutako puhtia sateiseen syksyyn ja harmauteen kaikille ja palataan sen vaellustarinan muodossa syssymmällä. :)